Fjerning av tannstein – hva består egentlig det av? Når trenger du å utføre inngrepet?

1 10/03/2017
tannleger i warszawa, medicover, tannstein

Hvis vi ønsker å ha et vakkert smil og unngå ubehagelig behandling med tannlegen, er det ikke nok å regelmessig pusse tennene. I tillegg, fra tid til annen bør vi gå for en profesjonell behandling for å fjerne tannstein. Hva er det egentlig?

Vi bruker mange produkter som er utviklet for å gi oss et “Hollywood” smil: tannkrem, tannbørster, tanntråd og munnskyllevann. I mellomtiden, til tross for vår innsats, sediment og tannstein samler inn. Dette problemet gjelder ikke bare 10% av befolkningen. Andre må jevnlig besøke tannlegekontorer og tannklinikker for å diagnostisere og fjerne dette problemet.

Hvor kommer tannstein fra? Den viktigste årsaken til dette tilbakevendende problemer er feil tannpuss og bruk av tanntråd i interdentale mellomrom. Mange av oss tror at disse aktivitetene er ikke rakettforskning, og i utgangspunktet har alle tilstrekkelige ferdigheter til å gjøre det godt. Ingenting kunne være lengre fra sannheten: å velge den riktige metoden for å ta vare på tennene er svært viktig. Det er en personlig sak, som avhenger blant annet av tilstanden til tennene og tannkjøttet, og av livsstilen. Det er verdt å huske at tannstein ofte angriper de som røyker sigaretter og drikker store mengder kaffe eller sterk te.

Tannstein er en mineralisert lag som dekker tenner, og det kan oppstå både under og over tannkjøttet. Tilstedeværelsen av tannstein kan ofte gjenkjennes av gult eller til og med lysebrun farge på tannkjøttet. Det bør understrekes at plakk er ikke bare et problem for estetiske grunner – først av alt fører det periodontale og tannkjøtt sykdommer (blant annet periodontitt).

Tannstein som oppstår under tannkjøttet er mye vanskeligere å oppdage. Øyene av tannstein som ligger grunt kun er synlige. Dette kan visualiseres ved hjelp av en luftstrøm fra sprøyten på tannenheten. Nøyaktighet av diagnose øker også ved bruk av forstørrelsesglass, bedre belysning og periodontal sonde. En rikelig samling av subgingival tannstein kan også påvises ved hjelp av radiologiske eller intraorale bilder.

Den systematiske fjerning av tannstein reduserer risikoen for marginale tannkjøttsykdommer. Personer som har et problem med tannstein bør fjerne det fra en til to ganger i året, og i tilfelle av betennelsesforandringer – systematisk fra tre til seks ganger i året. Tannstein bør fjernes ved hver første besøk til tannklinikk, før legen vil fortsette med konservative, periodontal, kjeveortopedisk eller protese behandling. Først etter å bli kvitt tannstein, kan vi snakke om en skikkelig vurdering av tennene. Gjennomføring av denne behandlingen også forenkler sårtilheling etter operasjonen.

tannleger i warszawa, medicover, tannstein

Det finnes flere forskjellige fremgangsmåter for skalering, eller fjernelse av tannstein. En av dem består av bruk av en mekanisk enhet som er utstyrt med en strømgenerator, og den vibrerende tuppen av boret. Under kontakten mellom verktøyet og tannen, bryter tannstein av. Tannstein kan fjernes også manuelt ved hjelp av meisler og jeksel verktøy. Begge disse metoder brukes, men mindre og mindre, fordi de er meget tidkrevende og unøyaktige.

I dag er tannklinikker bruker mer moderne og mindre invasive metoder. Den mest populære av disse metodene er fjerning av tannstein ved hjelp av lyder og ultralyd. Den første av disse fremgangsmåter baserer seg på å sette børstehårene til å vibrere, som i sin tur fører til dannelse av skum og vasker tannstein bort. Imidlertid er forekomsten av vann kavitasjon brukes i ultralyd enheter. Ultralyd treffer tannstein, knuser det og tar det bort fra tennene. Det er verdt å nevne at en slik prosedyre er helt smertefri.

Fjerning av tannstein på pasientens anmodning kan også gjøres privat hjemme. For dette formål er to metoder anvendes: kjemisk og laser. Hver av dem bør gjøres under nøye medisinsk tilsyn. Den første består av skylling av munnhulen med en hydrogenperoksyd, og den andre krever bruk av moderne verktøy, som er svært nøyaktig og smertefri.

I tillegg er skalering delt inn i to typer: supragingival og subgingival. Supragingival typen gjør det mulig å fjerne tannstein fra tannkjøttet. Det er en veldig populær prosedyre, utført nesten på alle pasienter. Mens subgingival skalering er fjernelse av tannstein som er samlet inn under overflaten av tannkjøttet.

Etter skalering, bør sliping utføres, dvs. rengjøring av tannoverflaten og rommet mellom tennene, og polering av overflater ved hjelp av forskjellige topper. På slutten av alle behandlinger er tenner lakkert for ekstra beskyttelse mot karies.

Innsamling av tannstein kan være svært farlig – blant annet fører det til regresjon av tannkjøttet, og følgelig en alvorlig tannkjøttsykdom og tap av tenner. For å unngå dette, er det definitivt verdt å regelmessig bruke skalering, som er et veldig trygt terapeutisk prosedyre. De oppnådde resultatene tillater oss å nyte et sunt og vakkert smil i mange år.