Hva er tannimplantater og hvem kan få dem.

04/01/2017
Tannleger i Warszawa

Tannimplantater er en stor prestasjon av tannbehandling og den perfekte måten å dekke tap av tenner. De lar deg nyte en vakker og naturlig smil igjen. Kan noen råd til implantater? Hva er tannimplantater egentlig, og hvordan man skal håndtere dem?

Tannimplantater, eller intraosseøse implantater, erstatter tennene. Såkalte røttene av tennene er laget av titan som er fullstendig trygt for pasientene. De blir satt direkte inn i benet med en skrue i stedet av den tapte tann. Dette er grunnlaget for alle andre proteser, f.eks. tannkroner. Implantatene kan være av forskjellige former og størrelser. De er individuelt tilpasset de pasientene. Ganske viktig fordel med implantater er at ved å støtte benet rundt den tapte tannen de hindrer deres forfall. Nåværende implantater kan bevares for et par/ et dusin eller så årene. Oftest følger de pasienter for livet. Mye avhenger av den måten og kvaliteten på omsorg for dem. Komplett restaurering av tap av tenner er forbundet med å sette inn implantatet og protese restaurering. Implantatet selv er bare en søyle med eventuelle tillegg. De er innsatt under lokalbedøvelse.

Før pasienten utsettes for innsetting av implantater, må pasienten undersøkes på flere måter, og ta hensyn til prosedyren. Implantater er ikke ment for alle. Først og fremst er det viktig å opprettholde en fullstendig munnhygiene og vanlig behandling. De for hvem implantater er kontraindisert:

• Personer som røyker og drikker for mye alkohol, fordi det bremser sårtilheling og fører til tap av blodtilførsel til de myke vev,
  • Personer som har munnsykdom, f.eks. karies eller periodontal sykdom, må de først å bli helbredet,
  • Personer med nedsatt immunforsvar, f.eks. de som har en autoimmun sykdom eller som har akkurat hatt strålebehandling,
  • Personer med uvanlige tenner, f.eks. meget vippe tenner eller små dimensjoner av gommebuen,
  • Personer med ukontrollert diabetes,
  • Personer med osteoporose,
  • Personer med kreft,
  • Personer med blodsykdommer.

Innsetting av implantater kommer til første besøk til tannlegen, der tenner vil bli sjekket og behandlingsplan vil bli fikset i tilfelle det er ingen kontraindikasjoner for det. I løpet av dette besøk hos tannlegen avtrykk vil bli også gjort og fargen av tannkronen vil bli valgt. Deretter venter pasienter på operasjon av innsetting av implantat. Stingene fjernes innen en uke etter operasjonen. Senere, etter fullstendig vedheft av implantatet til benet, blir tannkronen satt og festet til implantatet.

Implantater etter implantasjon bør behandles på samme måte som andre tenner. De er ikke forskjellige fra dem, slik at de bør børstes minst to ganger om dagen nøyaktig, tanntråd skal brukes og tannsten bør fjernes. Protese implantater er ikke noe mer enn en ny tann. Det er viktig å huske fortsatt om nøyaktig munnhygiene, ettersom det kan være betennelse i gingival vev eller avsløring av implantater. Personer med implantater bør ikke røyke, fordi sjansene for å holde implantater i lang tid er synkende. Å ta vare på implantatene bør være på samme måte som for naturlige tenner hvor som helst og når som helst.

Posted in Blog | Tags: